tisdag 19 augusti 2014

DIY: Fågelbad och fotbollar man inte vill sparka på!


Jag tänker njuta av trädgården ett tag till! Även om det just nu är från fönstret... Och bjuder därför på ett trädgårds-DIY som är enkelt och roligt! Precis som det ska va', alltså.

För ett par veckor sedan var det dags för den stora betonggjutar-dagen tillsammans med vänner. Tack till er för sällskap och för lånet av tombolan!

En del av dagens skapelser ser ni ovan: Ett stort fågelbad och två klot i olika storlekar.


Kloten ser lite bättre ut än deras gjutformar, va?

Allmän beskrivning:
1. Blanda till finbetong enligt förpackningens anvisningar. Så att konsustentet blir ung. som havregrynsgröt.
2. Olja in formarna med t ex matolja.
3. Fyll upp.
4. Få bort bubblor genom att skaka fomen tills inga bubblor längre dyker upp.
5. Mindre föremål, som dessa, behöver ingen armering, men till de större kan du behöva lägga i t ex armeringsjärn för tillräcklig hållbarhet.
6. Låt torka enligt anvisning. Dessa klot var klara på ett dygn.

Kloten gjöts i gamla fotbollar som jag klippt hål i. De fick sedan torka med hålet vänt nedåt. Det funkar bra med hjälp av plastfolie. 
Visst sjönk de ihop lite. Badbollen, däremot, som jag också försökte använda, sjönk däremot ihop rejält. Inte att rekommendera, alltså!


Till fågelbadet fick mitt stora kopparfat tjäna som behållare och en plastskål forma gropen. Plastskålen hölls nere av en lagom tung sten.


Nu ligger dessa på plats i flaggstångsrabatten. Och jag är ruskigt nöjd. Även om man anar ett fotbollsmönster på ett av kloten...



Kram!

5 kommentarer:

Unknown sa...

Grattis! Det blev ju jättebra! Jag är nöjd med mina alster också :)

Lilla Familjen Axenstedt sa...

Inser att jag allt för ofta tänker "nät vi får hus". Undra hur många projekt jag tror jag kommer få igenom "när vi får hus".... ;). Älskar din stil Jenny, måste komma och kika in hos er! Är ni hemma i helgen. Ska till Falun, kanske kikar förbi lite snabbt om vi är i krokarna!? Kram

Unknown sa...

Det vore jätteroligt! Vi är hemma under lördagen. Kolla med J.D. eller maila jennyevaaberg@gmail.com, så skickar mitt nummer!
Kram,
Jenny

Unknown sa...

Måste komma förbi och titta..!

Frida sa...

SÅ fint!!