torsdag 14 augusti 2014

Trädgårdsliv: Hur man börjar i en skadeskjuten trädgård!

Efter en ofrivillig bloggpaus är det dags för nya tag i trädgården!

(Mellantjejen gjorde tyvärr en vurpa i tisdags kväll. En liten hjärnskakning och en natt på sjukhuset, inklusive väckning varje timma, blev följden. Nu mår hon ganska bra igen! Tack och lov! Men efter detta behövde nog både hon och jag lite återhämtning.)


Tillbaka till ämnet: Vi fick ju ett ovälkommet besök av oväder i somras. Vilket lämnade en trädgård som såg minst sagt ledsam ut! 

Jag skulle behöva fixa massor. Överallt! Men bestämde mig att för tillfället koncentrera mina insatser till flaggstångsrabatten. Den man ser från vitrindörren i köket. Med andra ord: Hela tiden.

Planen för rabatten kom liksom från hjärtat och min kärlek till buxbom och vitt, med blå accenter. 


Tre buxbomsklot i olika storlekar, lika många martornsplantor...


...lavendel...


....liksom en vidjehortensia fick det bli!


Pionerna fick flytta ihop och alltihop bäddas in med täckbark. 
De här skamfilade funkiorna har faktiskt börjat få nya fräscha blad. Och med hjälp av täckbarkens svarta bakgrund ser man åtminstone de blad som finns.

Nu återstår bara att skära till rabattens kanter. Och att vattna!


Kram!

4 kommentarer:

Unknown sa...

Men vad otäckt med hjärnskakningen! Det har jag med råkat ut för en gång när jag ramlade av en häst.

Skönt att ha en trädgård att pyssla i vid såna tillfällen, lite terapi liksom.

Kram!

bara anna sa...

Ooops, blev visst fel signatur där

Lilla Familjen Axenstedt sa...

Skönt att hon mår bättre och att du fått lust att fixa. Jätte fint dessutom. Älskar dina växtval

Unknown sa...

Tack!