lördag 15 juni 2013

Utmaningen- ett äkta jag

Att vara äkta? Ja, det är svårt om man inte riktigt förstår hur man själv funkar, utan försöker vara vad man tror är "normal". Hur funkar jag egentligen? Och är det ok? Som det här med vad som ger mig energi. På vilket sätt får jag energi och vad gör mig trött?
Enligt Myers-Briggs personlighetstest påverkar mitt sätt att få energi eller att bli trött mitt relationmönster. Hybels skriver: "Den extroverta typen får sin energi genom att ha många sociala kontakter. De trivs med att ständigt vara tillsammans med människor. Det laddar deras batterier... Den introverta typen får sin energi ur ensamheten...Stunder av stillhet ger dem styrka...Det handlar inte om att de inte gillar människor, det är bara så att de inte klarar av det i alltför stora doser (Att vara äkta, s. 83)."
Det här är ju roligt; när man läser något och ser sig själv i texten. Och förstår något nytt. Plötsligt ser jag det så tydligt! Varför jag kan känna mig dränerad på energi när jag deltagit i en fantastisk konferens och träffat massor av människor som jag tycker om och egentligen gärna vill träffa. Varför jag kan ha en intensiv längtan efter att få vara ifred ibland, att få läsa en bok eller bara få tänka en stund. Jo, jag är allt av den introverta typen! - Och det är ok!
Det här hjälper mig att förstå mina närmsta lite bättre, framför allt den jag delar livet med. Min älskade, som är mer åt det extroverta hållet! Gissa om vi kan kollidera här! Ha ha, han är alltså också normal! Som ofta föreslår att vi ska träffa folk och som definitivt inte tycker att det är jobbigt att träffa en massa härliga människor i flera dagar i rad.
Oftast ger sådana här typtester en sanning med modifikation. Men ibland kan de vara en hjälp att förstå och faktiskt acceptera sig själv och varandra. Att tillåta sig att vara den man är. Och om man är av olika typer i en relation, så kan det faktiskt hjälpa att konstruktivt försöka hitta ett sätt att leva som gör att båda får den energi de behöver. Jag tycker om människor, men jag orkar inte träffa dem jämt! Jag blir faktiskt pigg av att ligga i ett tyst rum och läsa en bra bok! Min man älskar mig och tycker att jag är trevlig, men han behöver också umgås med andra människor! Så skönt att inte behöva försöka göra om varandra till oss själva! Jag är alltså normal, men inte likadan!

Du kanske också känner igen dig i en av typerna?

Kram!

(PS: Den vita blomman blir vacker mot det röda bladverket! Kontrasterna! Hade inte blivit lika vackert utan varandra!)

1 kommentar:

Unknown sa...

Tycker om dig Jenny, PRECIS som du är! Kram