onsdag 24 juli 2013

Loppishimlen!

Längs med Göta Kanal breder det flacka odlingslandskapet ut sig. Om man följer kanalen medels bil kan man fascineras av de blänkande, vita båtskroven som tycks flyta fram som malplacerade plogar i sin alle av lövträd.
Sömniga samhällen vaknar till liv under dessa sommarmånader då slussande båtar och medföljande strömmar av cyklister finner sin väg genom åker och äng. Det är vackert...
En sådan plats är Lyrestad (eller Lyrschta som vi västgötar säger). Och här slutar min romantiska betraktelse i köpmani.
Här finns nämligen Mooi, en hel lada full med gamla möbler, glasflaskor, korgar, nysilverbestick och jag vet inte allt! Längst fram i härligheten ligger den lilla butiken med renoverade möbler och även ny inredning. Och dessutom en trevlig och hjälpsam ägare som inte bara prutar med sig själv när varorna ska betalas utan som också bär ut dem till bilen! (Det senare kan i och för sig bero på att jag bar Lill-skruttan på armen.) Men ett trevligt ställe var det och jag var med glädje några hundralappar fattigare på hemvägen!
Tack för tipset "atshortcutroad"!

Kram!





2 kommentarer:

Unknown sa...

Åh!! Där hade jag velat gå runt. Ser ut att finnas massor av fina grejer. Får ta det en annan gång då jag åker vägen förbi :)

Unknown sa...

Ja, gör det! Tror inte att du blir besviken!