torsdag 20 mars 2014

Nordiska trädgårdar: Vitalisering pågår

Ja, då sitter man hemma i soffan igen tillsammans med snälla föräldrar som passat barn när jag varit ute på vift. Dags för rapporteringfrån mässan "Nordiska Trädgårdar"! 
Jag tycker fortfarande mycket om plantering i lite udda kärl: Här tronar mindre blomsteräng av kungsängslijor i koffertar från Granit!


Annars måste jag presentera en av inspirationsträdgårdarna som faktiskt rörde mitt hjärta en smula! Den lät besökarna kliva in ett rum skapat innanför väggar av träplank och korrigerad plåt. 
Därinne fanns en alldeles egen liten värld! Fågelsången i högtalarna gjorde säkert sitt, men det första jag märkte var ändå hur nästan alla spatserade runt med ett brett leende på läpparna!

Det var som att komma hem till skrotnisse. Men inte vilken skritnisse som helst utan en som förmått göra skrotet till en trädgård med känsla och humor! Ja nästan som en konst-installation.


Äggen som lagts i hög var egentligen helt vanlig potatis. Gamla fönster användes som just fönster till planteringsboden och som tittskåp/ växthus för kryddväxter på rad. Fönster som var trasiga och skitiga... Och alldeles underbara!


Ungefär som vi människor! För så här började texten på infoplattan: "Allt kan få ny kraft, såväl det utbrända sim det rostiga, förfallna och bortglömda." Vackert! Får både oss själva och naturen omkring oss.

Från inspirationsträdgården av Hovdala slott, till en av mina favorit-stilleben (från Plantagen). Grått, natur och lite glas. Vackert!



Kram!




Inga kommentarer: