torsdag 3 juli 2014

Roadtrip och pelargonsockerkaka!

Idag har regnet återkommit, men gårdagens färd gick genom ett soligt åkerlandskap, över Dalälven och vidare till gårdsloppisar och småbutiker.

Målet var Hedemora. En plats jag åkt igenom men egentligen aldrig besökt. Överraskande trevligt ställe! Väl värt ett återbesök. 

Jag tänkte tipsa om ett par riktigt trevliga ställen, men först ett fikatips för en mulen dag som denna. Något som faktiskt smakar sol:

För med hem i bilen åkte, inte bara lite grejor, utan också en doftpelargon, som utan att överdriva, fyllde hela bilen med doft. När jag först gick där på stan, med famnen full av grönt, kändes det nästan som att jag lämnade ett doftspår efter mig!


Väl hemma bakades sockerkaka i fjärilsformen. Och på sockerkakan breddes glaze med...ett enda blad av doftpelargon! Och det räckte gott!

Jag använde:
Glaze
1 dl steviasocker (socker och stevia blandat)
150 g philadelfiaost
1 msk pressad citronsaft
1 hackat blad doftpelargon

Vänta tills kakan svalnat och bred på! 
Ger garanterad smak av sommar och av mormors glasveranda!


Kram!

Inga kommentarer: