torsdag 12 december 2013

DIY: Här var det gran!

I väntan på den riktiga granen passar jag på att göra tre miniatyrgranar. Jag tycker själv väldigt mycket om trädet som form- i synnerhet när de står i en grupp, som en liten dunge.

Till det här behövs krukor, oasis, blompinnar, myrtentråd och naturligtvis en massa mossa. Allt detta brukar finnas hos den lokala blomsteraffären. 
Sedan är det bara att sätta igång att skära till oasis för krukan och i form av grantoppar. Topparna träs på blompinnarna sim kapats i rätt längd. 

Mossan lindas på med hjälp av den gröna myrtentråden och läggs runt trädets fot. Jag valde att sätta kottar som prydnad i toppen. Slutligen valde jag att offra ett gammalt halsband av pärlemorknappar att använda som girland.

Jag måste tillstå att det här tipset är mer av vuxen- än barnpyssel. Det tar en stund att skära och lägga om mossa och det skräpar ner en hel del. Trots det tyckte jag att granarna var riktigt roliga att göra. Jo, lite sneda och vinda blev de- men rätt söta ändå!
Kram!

4 kommentarer:

Viktoria och Sofie sa...

Vilken rolig idé! Jättefina och söta :) Mvh, Viktoria och Sofie

Unknown sa...

Tack, roligt att höra!!

Anonym sa...

Men det fina halsbandet...det blev iallafall jättefina granar!!

Kanela sa...

Wow såååå fina! Nu såg jag detta precis innan nyår, men detta får jag testa nästa jul! Jag är inte så duktig på att pyssla, men detta klarar jag nog av o fint som snus ser de ut. Tack för tips o jag har lagt in dig som ny bloggfavvo! MVH Lena från Bankeryd