torsdag 9 januari 2014

DIY: koppar!

Ja, då känns allt som vanligt igen! De stora barnen har skickats till skolan igen. Med ögon som lyser av både förväntan och nervositet. (Jag väljer att tro att förstnämnda är störst. Om inte annat för min sinnesfrids skull nu när jag hur dom helst inte är hos dem.)
Nu har bebisen ätit sin lunch och ligger ute i vagnen och sover. Och det är dags för min stund på dagen: När jag krupit upp i soffan med en bok i ena handen och en bit choklad i den andra (tack H).
Till dagens DIY då: I somras fyndade jag en stor brun glasvas på loppis. Väl hemma kändes den mest mörk här i vårt redan mörka allrum. Därför sprayades den först vit och gavs därefter en kopparfärgad överdel. Jag gjorde övergången gradvis genom att vara väldigt försiktig med färgen där och först göra en övergång genom att först spraya koppar på det vita och sedan dämpa den övergången med den vita färgen.

Två tips kan vara av nytta till den som vill pröva: spraya flera, tunna, lager för att undvika rinningar. Och, det viktigaste, se till att ventilationen är god, för den här färgen luktar rejält!! ( Det funkade faktiskt riktigt bra att spraya bokomslaget du ser på bilden också!)
Kram!

Inga kommentarer: