onsdag 1 januari 2014

Gott nytt inredningsår!

Ett nytt år ligger framför! Visst ger det känslan av nya möjligheter!? Att år 2014 ligger framför som ett rent blad? Jag har massa tankar om detta. Men idag håller jag mig till något konkret, som också råkar vara bland det roligaste jag vet: Inredning!
Det här är faktiskt något av ett festtillfälle för mig! Jag har, som vanligt, köpt hem alldeles för många inredningstidningar. Och den här månaden får de tjäna som grund för min egen trendspaning. Jag har lusläst, inspirerats av reportage och bilder, sammanställt och jämfört. Tidningarna jag valt, för att jag inspirerats av deras omslag, är Allt i hemmet, Hus & hem, Sköna hem ( och dess bilaga Skapa stilen) och till sist Drömhem & trädgård. Häng med nu!


I Allt i hemmets botrender förutspås vi alla pyssla som aldrig förr, framför allt med papper. Vi kommer att köpa på oss koppar i mängd och måla väggarna med den nya färgen "teal": Teal beskrivs som en mättad nyans av blågrönt. Stadsborna fortsätter inreda sina vita hem med naturnära material och känsla medan 50-talets träslag mahogny och teak, liksom dess asymmetri och klara färger smyger in som nyhet.
Hos Hus & hem pratar vi MATERIAL; nämligen glas, gärna färgat, som nu blandats upp med trä, kork och metall. Småbord blir den nya eftertraktade möbeln och färgen som ska in är dimmig rosa. En rosa som mättats med svärta. Stilarna som gäller är Grafiskt, sensuellt, nordiskt, nyenkelt och bohemiskt. Jo, nu är det mycket på en gång!
Men nu börjar vi nog ana några gemensamma teman, för precis som Hus & hem så skriver Sköna Hem om grafiskt svartvitt(läs mycket vitt och mindre svart) och geometrisk mix av både fasettslipningar och enklare former. Och dessutom om "transparent längtan" med vita miljöer, glas och marmor, men liksom Allt i hemmet om hantverksinspirerad vilja där bilderna illustrerar en verkstadsinspiration som blivit mer rak, mer hantverk är industri. 
Jag måste också slå ett slag för Sköna Hems speciella utgåva Skapa Stilen, som lyckas ge både skön inspiration och pedagogiska förklaringar på samma gång. För dig som bara tänker köpa en tidning den här månaden... 
Hur som helst så återkommer här metallerna, det naturnära och det svartvita. Men här bjuds vi även på mer detaljerade trendtips som hur de vackraste stilleben blir ännu vackrare mot en lugn ljus fond, att de nya växterna att sukta efter är av det exotiska slaget, enligt moderbilagan kommer kaktusen att slå stort, och att det svartvitas skarpa kontraster också ges en motsats i både den naturnära stilen och i finstämda graderingar och tonat glas.
För att sammanfatta så har du säkert redan förstått att materialen står i fokus. Både i text och bild återkommer glas, trä, papper och metall (läs koppar). Så köp hem en bunt papper och pyssla loss, bär in ett gäng huggkubbar som småbord och spreja lampor och ljusstakar i kopparsprej så är du "rätt" inne i 2014!
Skämt åsido: Om jag lägger samman intrycken från bilderna med texternas och trendexperternas budskap så återfinns flera trender på samma gång. Men dessa målas allt som oftast upp mot en vit fond. Det är helt enkelt mycket vitt som sedan ges tillägg av det svartvita grafiska, eventuellt med lite gråtoner, det naturnära eller det 50-talsinspirerade. 
Och på tal om att ha en vit bas och addera: Den där smutsrosa tonen som som jag förresten tycker är väldigt vacker, återkommer även på Drömhems omslag, så den kommer säkert att tas in i många hem under våren.
Ja, jag tror nog att det blir materialens och formernas år; 2014: Glaset, marmorn, pappret och träet får framträda och ges stort utrymme! För att inte tala om kopparn: Mycket koppar är det just nu! Så mycket att jag tror att vi visst kommer att frossa i denna metall en stund till, men strax kommer den obönhörligen att anses folklig och ful. Vänta bara! (Lampa från House Doctor.)

Och formen: De mer bastanta möblerna som hos New England och Shabby Chic syns numera allt mindre, men så också den riktigt ruffa industristilen. Inredningen som kommer är nättare, mer smäcker i sitt uttryck. Och då är det inte så konstigt att satsborden är många! Men vad gäller möbler noterar jag faktiskt att den högt värderade Howardsoffan verkar få ge plats åt lättare möbler med stoppade, men knappsförsedda gavlar och ryggar. (Bild från inredningsvis.)



Men det vita, det verkar vi, med få undantag, inte tröttna på. Den vita färgen återkommer, om den ens försvunnit, i nya tappningar och det finns faktiskt något ganska sympatiskt i detta. För även om trenderna kommer och går har du med en vit bas på väggar och stora möbler en stabil grund, en canvas att skapa ditt eget konstverk på. 
Om du vill lägga din egen stil på den ljusa basen, om du än vurmar för det svartvitas skarpa kontraster, vill mjuka upp detta med grå toner, om du älskar det naturtrogna eller femtiotalets klarare färger, så har du en grundstil som enkelt och efter inspiration och humör kan uppdateras. Som därmed blir mer trogen både din egen smak, plånbok och inte minst allas vår miljö!
För mig som lutar åt den naturliga färgskalan och de naturtrogna materialen kommer färgen kalklitir som ett brev på posten: En mjuk känsla, ett mjukt ljust, men utan att färgmässigt ta överhanden. Den kommer definitivt att målas på minst en vägg under året. Och i köket vill jag få in mer naturmaterial och mjuka upp intrycket av de hårdare materialen och då funkar skärbrädor som ett utmärkt medel: För att skära på, som blickfång och som brickor och uppläggningsfat (dessa från Åhléns).


Nu är iallafall jag full med ideer inför det kommande året: Hoppas att du också får ett inspirerat nytt inredningsår! 
Kram!



Inga kommentarer: