fredag 2 maj 2014

DIY: Halsband av träkulor

Någon mer än jag som funderat på att skaffa ett it-halsband till sommaren?
Ett maffigt och annorlunda. Men i mitt fall helst inte för färgglatt. (Beige som man är!)

För en tid sedan jag kom på att ett halsband gjort av träkulor kunde fungera. Sagt och gjort...


En rosett-variant blev det. Som Mellantjejen genast fastnade för och ville ha. Och eftersom hon passade så fint i det så fick det bli hennes.


Jag trädde mittenpärlan med två band.


Lade till tre pärlor på var sida. Också med dubbel tråd.


Sedan sex pärlor på vardera sida. Nu endast på ett av banden.


Detta band knöts ihop efter att det dragit igenom mittenpärlan, den stora runda, igen. Låset fick bli en platt pärla som träddes igenom en ögla på andra änden av bandet.

Och där kunde ju historien och instruktionen fått sitt slut. Men nu blir ju inte alltid som man tänkt sig. Inte heller när man pysslar... 
Det dröjde ungefär 30 minuter innan ljudet av träkulor som studsar mot golvet hördes genom huset.
Gör om och gör rätt! Sidenbandet fick bytas mot metalltråd som kopplades samman med små runda metallpärlor som trycks samman med en tång. (Jag hittade mina på Panduro.) i övrigt gjorde jag som förut. Resultatet blev mer vuxet, på något sätt. Vi får se vad Änglan säger om det!?


Eftersom det första halsbandet snabbt bytte ägare fick jag göra mig ett nytt. Så nu kanske jag står där med två halsband. Inte det sämsta som kan hända, i och för sig :)


Instruktioner kommer i ett senare inlägg. När jag gjort om alltihop genom att byta sidenband mot metalltråd. Och det får bli i ett senare inlägg. Dags att vila.

Önskar dig en trevlig helg!

Kram!



Inga kommentarer: