tisdag 13 maj 2014

Stolar, stolar,.. och regissörsstolar!

För flera år sedan fick jag se en sådan där bild som fastnar på näthinnan. Den föreställde en fransk designers sommarresidens. Även om jag inte kommer ihåg hans namn, så minns jag bilden:
En gigantisk, men på samma gång enkel, pergola i grånat trä med tegelgolv. Långa vita gardiner fladdrade omkring det långa träbordet. Och runt bordet stod de; de där makalöst enkla och snygga regissörsstolarna!
Jag hade nästan hunnit glömma bilden då jag i veckan fick se Lotta Agatons och Pia Ullins framsida för Residence Magazine. Och föll som en fura för ljuset, träet och det gröna! Och för regissörsstolarna, såklart!


Och tänk att nu kommer Ikea med en budgetvariant: Siarö för 400 kr. Men jag är inte överförtjust i det mörka träet.


Däremot gillar jag verkligen Ilvas Director i bambu och vitt tyg för 749 kr. Riktigt, riktigt, fin!


Hade jag köpt dessa för 10 år sedan. Då hade jag gillat dem än! Så ska ett riktigt bra köp vara: Inte slit och släng utan väl utvalt och hållbart. Problemet är dock att i förhand veta vad man kommer att fortsätta gilla. Inte helt lätt, det där!

Kram!

Inga kommentarer: