söndag 15 juni 2014

DIY: Hur man gör en klädhängare av träkulor och tubgarn!

Dags för lite hemmapyssel? Något enkelt att fixa. Praktiskt att använda. 
Som en liten klädhängare där man kan hänga använda kläder som inte är smutsiga nog att förpassas till tvättkorgen...


Det här är enkelt att göra, men några saker kan vara bra att skicka med:

Man behöver: Träkulor av måtten 40 och 25 mm. Tubgarn att trä upp dem på. Sax till att... klippa med och en grillpinne eller dylikt att använda för att peta igenom garnet med.


Man behöver också lite färg. Jag målade de  mindre träkulorna. Här använde jag traditional crafts paint från Panduro i färgerna vitt och svart. Den är helmatt, vilket jag gillar. Till detta behövs ett lager lack. Annars kan färgen fälla, sa tjejen i affären. Och det vill man ju inte. (Och så vill jag ju gärna ge säljare chansen att sälja på mig lite extra grejor.) Även lacken är en matt variant. 

Slutligen behövs en pensel och en plastburk att blanda i. Och om man vill vara extra proffsig; ett par glasburkar och en grillpinne för att hänga de målade träkulorna på tork utan att det kladdar.


(Dessutom behövde jag en stor kopp kaffe och några godisar.)


Dags att blanda färg. 

(Om man inte gillar att äta färg kan man med fördel äta sina godisbitar nu.)


När man målat och trätt upp träkulorna på tork är det dags att dricka upp sitt halvljumma kaffe och njuta hejdlöst och ohämmat av resultatet! Med andra ord; låt färgen torka.


Trä igenom den första träkulan med dubbel tråd och knyt en knut på båda sidorna.
Och fyll på med resten... Eftersom tubgarn är elastiskt är det bra att dra ordentligt när man knyter till på andra ändan så att det inte blir stora mellanrum när man sedan hänger på sina krokar eller galgar.


Klart!

Jag gjorde en extra liten hängare som fick hänga på sidan om. Det är bäst att passa på medan man ändå är igång!

 
Inspirationstack till Elsa Billgren i Äntligen Hemma! Fortsatt trevlig söndag!
Kram!

Inga kommentarer: