onsdag 23 april 2014

Bästa tipset från Zetas!

Att vakna till en varm vårdag av solstrålar som letar sig in innanför mörkläggningsgardinen och inte av bultande värk över ögonen! Idag har varit en lite bättre dag.
Men så vilade, vilade... och vilade jag mig igenom gårdagen. Att så lite vila. Skörda lite kraft...

Och nu tänker jag bjuda på ett tips jag fick på Zetas trädgårdskurs som var så där enkelt genialt. 

En trädgård lyfter ju verkligen av en vacker gång. 


Men de där kanterna, mellan gång och rabatt eller gräsmatta, de kan ju orsaka viss möda! Hur gör man så att gräset inte smiter ut i grusgången eller gruset ut i rabatten? Man kan ju använda en metallkant som i bilden nedan. 


Men hur många gillar att klippa kanter? Du vet: Gräsmattan är klippt och då väntar kanternas gräståtar. Som kanske får vänta till nästa dag. Eller nästa vecka. Och inget ser riktigt färdigt ut. 
Och nu kommer tipset: Om man lägger breda kantstenar längs med gräsmattan, som på bilden nedan, så slipper man klippa kanter! Naturligtvis krävs det vanliga underarbetet. Men resultatet gör att man kan köra gräsklipparens hjul på stenen och därmed slippa tuffsiga kanter! 


Tack för det tipset, Zetas!

En rejäl trädgårdskram!

(Bilder från min trädgårdsmapp, Pinterest.)

Inga kommentarer: