onsdag 9 april 2014

Växthusdrömmar!

Jag trotsar dagens snöfall med att frossa i vackra, fantasifulla och tokiga växthus. Jag har fortfarande inget eget och är inte riktigt i slag för att dra igång något byggprojekt heller. Men nu svämmar mitt Pinterest-konto snart över av trädgårds- och växthusbilder, så varför inte fortsätta trädgårdsdrömmarna tillsammans!? 
Man kan ju alltid drömma och planera för att sedan någon gång...

Vi börjar med den här engelska, välordnade, drömmen. Krukorna, den platsbyggda bänken och den smutsgröna färgen. Fantastiskt!


Men växthus kommer ju i många former och varianter. Häng med på en tokrolig tripp där vi struntar i allt vad pris eller byggarbete heter:

Här kommer ett litet underskönt hus för pallkrage, som är just... 
väldigt litet!


Här kommer ett annat, som hämtar ur en gör-det-själv-produktion...
eller kanske en skräckfilm?!


Eller ett för fromt kombinerat gudstjänst-odlings-liv...
Aningen förvirrande kanske!?


Ja här snackar vi verkligen tokroligt och Pippi-charmigt. Eller helt enkelt bara...
tokigt! 


Naturliga material. Vackert! Om man...
slipper underhålla!


Ännu vackrare! Om man...
slipper putsa rutorna längst upp.


Den snygg-svarta rutiga varianten. Som är lite för...
rutig!


Roligt!? Det tycker jag, iallafall, men nu övergår jag till det jag VILL ha!

Nämligen ett gammalt, lagom slitet, skåp för krukförvaring.


Ett golv av äkta handslaget tegel.


En lång hemmabyggd odlingsbänk. Av trä.


En massa bångstyriga vindruvsrankor som slingrar sig mot taket och frikostigt skänker små sura druvor.


Ljus, ljus och ljus! För växterna och sinnet. Och en ändlös rad med rejäla lerkrukor.


Och den där obestämda grågröna färgen som gifter sig förunderligt väl mot den frodiga gröna växtligheten där utanför. Som gärna får se ut som en lagom lummig engelsk park där formklippt och vildvuxet tävlar om uppmärksamheten och ytan.


Det var nog allt! Ja. Nu är jag nöjd :)

Och om jag känner mig själv rätt, så slutar det förmodligen med dessa påbyggnads-fönster för drivbänk från ICA Maxi.


Eller, om jag har riktig tur: Detta från Willab Garden. Tegel som sockel och franska liljor vid nocken: Det kan jag nog leva med :)


Kram!

Inga kommentarer: