fredag 18 april 2014

DIY för påsken!

Långfredagen har hittills varken känts lång eller särskilt dyster. Mellan vilostunderna har pyssellusten infunnit sig. Att låta händerna jobba fram en tanke och se den ta form är ren och skär glädje för mig! Som terapi, på något sätt!

Och när jag plockar fram diverse papper, lim och pennor, dröjer det inte länge förrän jag får sällskap av fler: Pyssel som ett sätt att umgås!

Vi fick också oväntat helgsällskap av två marsvin. Förutom att de luktar ganska illa är de faktiskt ett trevligt sällskap. Barnen klappar, bär och fixar med mat och vatten. Och som allergiker känns det bra att, förutsatt att marsvinen bor i källaren och att barnen tvättar händerna efter besöken, kunna ge barnen chansen att få pröva på hur det är att ha djur hemma. Älskar verkligen att se glädjen i deras bestyr!


Men nu till pysslet. Det här är vad som åstadkommits under dagen och veckan: Enkla kort av papper, fjädrar, lite trassel från blomsteraffären och färgad tejp. Och diverse pennor etc.

Jag tog ett stort påskägg till hjälp.


Klippte ut formen och tog samma ark till hjälp för att klippa ut ett vitt ark i samma storlek.


Förde över äggets form även till det vita arket.


Tejpade över ägget med tre sorters tejp. (Jag vill minnas att jag köpt dem på ICA Maxi.)


Limmade fast ramen. Stack i en fjäder och skrev glad påsk med vit penna från Granit. Idéen till detta hittade hittades på Pinterest. (Du hittar det under mappen för DIY.)


Nedan användes två olika sorters papper och stämplar.


Här klipptes istället ägget sönder i varsin taggig halva. Mellan dessa målades en kycklings form av krita och ett plastöga fick titta fram! Tejp fick bilda gräsmatta.



På det här kortet målades grenar med tusch och fågeln fick ett bo av trassel.


Och till sist en färgglad variant! Hör du fågelsången :)


Glad påsk och många kramar från pysselfabriken!





2 kommentarer:

Anonym sa...

Vi får hyra dig till min förskola till nästa påsk!!!!

Unknown sa...

Ha ha! Ja, det hade ju varit roligt! En helt ny karriär, kanske..?