tisdag 2 september 2014

Hur man går och handlar i källar'n!

Nej, igår eftermiddag drog jag igång säsongens garderobsrensning. När man börjar känna sig anfallen när man öppnar  garderobsdörren är det liksom dags!
Två klara. Två kvar.

Hur är du? Sparar allt eller slänger allt? Eller mitt i mellan kanske. Så brukar jag göra. Så både mellan- och framför allt lillasyster får ärva. Inte allt, men en hel del.

För när man rensat bort behövs det kanske fyllas på. Och det fina är ju att för en liten är det ju precis lika roligt att handla i källar'n som på stan! Är grejorna nya för dem så är de spännande. 


Så nu har vi handlat upp lite nygamla kläder, böcker, spel och det gamla överkastet jag för länge sedan sydde till Mellantjejen. 


Lillasyster blir eld och lågor över dessa grejor. Ja, framför allt leksakerna och böckerna, då! Och till och med jag blir ibland glatt överraskad över vad jag hittar i de där lådorna. Som jag själv en gång plockade ner!


Och jag som tycker att hösten ska bäddas in i varma filtar och mycket tyg. Jag låter det gamla överkastet och min gamla bomulksfilt med bruna får ligga kvar!

Kram,
Jenny

9 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det smart att plocka undan så småsyskon kan ärva senare. Pluttan är fortfarande så liten (och har inget syskon) men vi har fått väldigt mycket kläder av kusinerna. Helt perfekt så slipper man köpa allt nytt för dyra pengar.
Kram

Elisabeth sa...

då jag är sjukskriven , och jag känner att jag mår bra av att rensa & röja så gör även jag det.

Skall försäöka få ut en hel del grejer på Blocket.

Fint barnrum du har skapat !!

Husbilen Tuzzen sa...

Jag är en sån som slänger och slänger. Vill inte ha en massa som samlar damm. Fast jag har ju inga barn som kan ärva av varandra heller. Däremot i somras hade vi en stor utrensning och åkte till en bakluckeloppis med alla våra grejor som vi inte ville ha längre. Vi sålde allt billigt, bara 10 eller 20 kr/st, och andra loppisar tyckte vi var alldeles för villiga. Men vårt intresse låg inte i att tjäna pengar utan att grejorna skulle komma till användning någon annanstans. Sen att vi åkte hem med över 700 kr är ju en annan historia :-)
Kram Helén

Ekenäsliv sa...

Hej vännen!
Nu har jag läst en del här hos dig och blir så väldigt berörd...
Jag läste inlägget om Go Life och deras historia... Ja, livet är allt bra grymt många gånger. Upp och ner och många berg- och dalbanor blir det.
Hoppas att din bror mår bättre nu.
Man brottas ju med många tankar tiden efter också.
Är det så att du drabbats av utbrändhet?
Får du nån hjälp eller så? nån bra kontakt som du kan prata med isf?
Det är inte alltid så lätt att titta på när nära mår dåligt och man känner en maktlöshet, det vet jag att min syster sagt många gånger.

Va rädd om dig och ha en fin kväll!

Ja, just det... Jag är en rensare. Älskar att rensa ut, det ger mig ro i själen på något vis:)

Varma kramar Anna

Unknown sa...

Tack!
Ja, visst är det härligt att bli av med det där man inte använder. Känner mig lättare :)

Unknown sa...

Ja, sådant där gillar jag: Bli av med massa barlast, samtidigt som någon annan får något för en billig peng och slipper köpa nytt. Perfekt!

Unknown sa...

Hej Anna!
Vad kul att du tittar in och läser. Lillbrorsan mår mycket bättre och kontrollerna glesar ut.
Precis så är det. Jag är sjukskriven på halvtid. Försöker vila och ta den hjälp man får. Och längtar till att bli stark och ha energi-marginaler igen. Sakta men säkert.. :)
Kram!

Mamma hela veckan sa...

Jag är en rensare i perioder. Men visst är det fantastiskt att plocka upp en låda med sånt man glömt. Att kunna fylla på med kläder utan att det behöver kosta. Jag vet dock inte riktigt hur jag ska göra nu, när vi fått vårt sista barn.... hur mycket ska jag spara och vad skar ensas bort?

Unknown sa...

Ja, det är svårt att spara på allt- om min vill ha någon bostadsyta kvar, liksom... Just nu sparar jag det mest klassiska till lillasyster, varje barn får sin bebislåda och resten ges bort eller säljs på loppis. Här i stan fixar en kyrka barnloppis varje säsong. Det är helt perfekt! Att sälja och att hitta nygammalt. Men gissa om det är kö den där lördagen...
Kram!