måndag 29 september 2014

Lite om veckans enkla DIY-lampa och desto mer om inredningsfilosofi!

Veckans DIY, ja! Som råkade bli nästa veckas DIY. Vilket faktiskt inte gör något alls. Men jag återkommer till det.


Först till den där sovrumsrenovering, du vet: Dagens DIY är en ringa begynnelse. En fönsterlampa till det nya sovrummet. 


En loppisfyndad guldhistoria som jag helt sonika målade om och krönte med en stor glödlampa från Clas Olson. Instruktioner för hur du målar med sprayfärg hittar du här.


Busenkelt DIY, alltså. Med inspirationstack till Mormorsglamour.

Men egentligen ligger det lite mer bakom vår nygamla fönsterlampa än så. Den står liksom för hur jag vill att renovering, inredning och DIY ska fungera. Och hur jag inte vill att det ska bli.

För jag vill INTE att inredningen dränerar mig på energi. Jag gör ju det här för att jag vill och för att jag tycker det är roligt. Inte för att jag har någon deadline. Därför får det ta den tid det tar. Och jag tänker njuta av varenda liten sak som jag gör och gör färdigt.

Jag vill INTE att inredningen dränerar min ekonomi. Jag vill inte behöva arbeta övertid för att ha råd att renovera. Det orkar jag liksom inte. Och jag prioriterar min fritid och tiden med barn och vänner över det.

Jag vill INTE att inredningen dränerar miljön. Jag kommer nog aldrig att helt sluta köpa nya grejor. Men jag vill tänka efter före. Kan jag använda det jag redan har? Göra om lite? Köpa begagnat? Eller är det värt att köpa något nytt som blir en investering jag kan njuta av länge?

Men jag VILL att inredning ska vara roligt. Inspirerat och inspirerande. Och väldans kreativt. 
Att inspireras och förstå vad jag tycker om. Hitta något som jag tycker verkligen passar. Eller ändra något så att det gör det. Hitta på en ny lösning. Använda en gammal välbeprövad sak på ett nytt sätt. Ja, då är inredning riktigt roligt!

Ungefär så här alltså:
Samla en massa inspiration. Fundera. Diskutera. Prioritera. Kreera. OCh till sist genomföra i lugn takt.

Och då blir det nästan en självklarhet att det får ta lite tid. Och att det är ok. Resultatet blir ofta bättre. 

Och kanske leder processen till att jag hoppar över någon trend av bara farten. Eller. Av bristen på fart.

Så att lampan är loppisfyndad, egen-fixad och med en nya "glödlampa" på toppen blir ett bra exempel på intedning som jag vill ha den: 
Lustfylld, kreativ och icke-dränerande!


Hoppas du haft en skön helg och en bra början på den nya veckan!

KRAM!




4 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter som en alldeles utmärkt plan för inredningen. Låta det ta tid och växa fram.
Och lampan blev jättefin!

Mamma hela veckan sa...

Visst e den snygg Classe Lampan ;) Och så snygg den var att ha i en lampfot.
Kram

Unknown sa...

Tack!

Unknown sa...

Ha ha, ja Classa har fina grejor, ibland :)