torsdag 21 augusti 2014

Hur man lägger in lite gurka!

Gurka är något jag inte odlat själv. Däremot fick jag en hel hög av föräldrarna. Och då är det dags att plocka fram receptet från mina svärföräldrars grannar: Malins gurkor.

Och sedan skynda sig att fota de färdiga burkarna eftersom innehållet har strykande åtgång här hemma!


Gurkblandningen:
2 kg gurka
1 lök
Dillkronor
5 st lagerblad
1/2 påse senapsfrön

Skiva gurkan och löken. (Jag använde matberedare.) Och lägg i övriga ingredienser. 
Lägg glasburkarna i ugnen, på 100 gr, under tiden. Då spricker de inte av lagen och hållbarheten ökar.

Lagen:
3,6 dl ättiksprit
4,5 dl vatten
750 g socker
1 dl salt

Koka upp ovanstående och häll över gurkblandningen. Häll upp i de varma burkarna.

Klart!
= Dags att njuta hämningslöst över sin egen huslighet :)


Kram!

2 kommentarer:

Elisabeth sa...

även jag har gett mig själv andrum! Jag läser din ord och din historia, nu känner jag mig inte ensam. Bara trött känner jag mig. Väldigt trött och lite stressade in emellan, men det skall nog bli bra.

Jag läser vidare om din historia.

kram

Unknown sa...

Roligt att höra: Kan va' skönt att höra att man delar det här med någon!
Kram!