söndag 3 augusti 2014

Trädgård: Att ge upp och att komma igen!

Jag hade blivit förvarnad. Med bilder av störtregn, hagelhögar och perforerade plasttak. 

Under tiden som vi njöt av solen på Öland hade nämligen en hagelstorm dragit fram över våra kvarter. En sån som man mest ser i skräckfilmer. Eller någon naturfilm om Antarktis. 

Men jag var nog ändå inte helt beredd på synen som väntade hemma.

Låt mig presentera en "före och efter" uppdatering. Så förstår du nog...

Före.


Efter.


Tja. Vad säger man.
Entusiasmen för odling sjönk långt ner i fotknölarna. Som en sten. Och humöret följde också med ner i fotknölarna.


Här har man sått i februari! Drivit upp plantor. Gödslat. Vattnat. Grävt. Rensat ogräs.


Och så belönas man med en hagelstorm!
Mosade grönsaker och trasiga blad.

Så riktigt rejält sur blev jag. Så sur att jag knappt bevärdigade trädgården med en blick. Eller ett handtag. 

På ett par da'r sisådär. Sedan var jag ändå tvungen att gräva lite för att se om det fanns någon potatis därunder den trasiga blasten. 



Och det gjorde det ju!
Och den där lilla högen med potatis blev vändningen. Stövlarna och handskarna åkte på. Vattenkannan fylldes på igen.

För har man haft en trädgård mer än en säsong eller så. Då vet man. Att trädgården bjuder på infriade drömmar liksom kraschade sådana. Det hör liksom till. 

Vårt plasttak hade dessutom klarar sig väl. Huset stod kvar. Och inget vatten hade vi fått i källaren, heller!

Så då börjar man om även om man nyss mest ville ge upp. Ge bort trädgården till grannen. Eller flytta till en lägenhet på stan. Utan uteplats.

Nej, nu drar vi allt ur den sista sommarmånaden! Och av rean på plantskolorna. 


Eller hur?!


Kram!



2 kommentarer:

Lilla Familjen Axenstedt sa...

Det är ju första året vi har en "trädgård". Var så lycklig när det började växa och spira. Har skördat en hel del redan, men inser att värmen och kanske säsongens gång gör att vissa saker dör. Liksom torkar och tappar färgen. Alla växer med ärtskidor till exempel. Vad tror du? Glad att jag hann äta några, för de va himmelska

Unknown sa...

Hej Emma!
Tack för förtroendet! Jag har sått sånt, både i pallkrage och på friland. Och de i pallkrage har nu vissnat, precis som för dig, men inte de på friland...
Det är ju inte kvävebrist, för det kan ju dessa binda själva. Så jag tror som du att det är vatten eller något annat...
De vill tydligen ha lätt jord, men då skulle nog jag beskriva frilandsjorden som tung och lite kompakt. Så de skulle nog blivit högre om jag haft i mer kompost där, men vissnat har de ju inte...
Nej, jag tror att det blivit för torrt, för de var fina innan vi åkte iväg och den varmaste perioden kom!
Kram,
Jenny