onsdag 27 augusti 2014

Sensommarkrans och fransk inspiration!

Fortsatt ganska trött nöjer jag mig med att leta inspiration till en krans för ytterdörren eller kanske trappen. Det såg  faktiskt inte alltför svårt ut när Pernilla på Trädgårdsmåndag snodde ihop sin fina krans av murgröna och hortensia. Med risk för att det ser lättare ut än det vore för en rockie på kransbindning...

Om jag vågar vill jag att den bara blickar försiktigt mot höst. Jag är ännu inte beredd att ta fram hela höstskslan med de röda bären och gula löven. 

Så här skulle det gärna få se ut! Som den här snygga med martorn, gjord av Victoria Skoglund.


Eller denna, täckt med fetbladsväxter, från Gardentherapy.


Eller denna undersköna av rosa och blå hortensia. Åter av Victoria Skoglund.


Fler kransar, samt länkar till instruktioner, finns i min trädgårdsmapp på Pinterest. (Jag heter jennyevaaberg.) 

Det där kontot verkar förresten ha fått ett eget liv. Tänkte berätta att jag på ungefär en månad fått 500 följare. Fast nu är det redan 580! Jättekul! Fast jag inte riktigt förstår hur och varför så många hittar dit...?

Och på tal om inspiration kan jag verkligen rekommendera avsnittet om konstnärliga trädgårdar av "Franska trädgårdar". Visas på SVT-play. 
Här visas några verkligt fantastiska trädgårdar. Trädgårdar som är vackra som få, men som också säger något mer... Jag lärde mig nog mer om både impressionism och kubism än på alla bildlektioner sammantaget. Alltihop charmigt och personligt förmedlat av trädgårdsexperten Monty Don. Avsnittet är tillgängligt till och med den 29/8! Skynda att se, alltså!

Kram!

5 kommentarer:

Unknown sa...

M läste om programmet, nu blir det SVT-play-date ikväll! Stor kram!

R sa...

Aj då missade det programmet.

jannice lindell sa...

woow,vilka kransar.. var kan man köpa dom?

Unknown sa...

Kul att du också tyckte de var fina! Jag skulle tro att Zetas trädgård säljer liknande eftersom de gjorts av Victoria Skoglund.
Kram!

Unknown sa...

Alltså; den första och sista kransen.