tisdag 28 oktober 2014

Att bestämma sig för ett enklare li(f)v!

Detta ständiga flöde av nyheter, reklam och information som ständigt strömmar runt oss... Alla budskap som säger: Det här är viktigt! Så här ska du leva! Det här måste du ha...

Men när är det egentligen nog!? När blir det för mycket? Och vem bestämmer det!?

Jag börjar tro att det är viktigare än någonsin att prioritera. Att veta vad som är viktigt för mig. Och sedan välja: Välja ut. Och välja bort.

Annars blir man så lätt både översköljd och bortsköljd. Medryckt i en flod man inte med egen vilja hoppat ner i.

Som för mig som bloggar... Och tycker det är roligt och viktigt att följa andra bloggar. Är det nog att följa 32? Eller 132? När det alltid finns tusentals andra där ute. Ständigt tillgängliga några klick bort...

Eller mode och trender. Hur länge ska jag behålla min nyinköpta soffa? När trenden hunnit uppdaterats innan budbilen ens hunnit köra fram soffan till dörren!?

Alla tips och trix som finns att tillgå. Allt hälsosamt, vad som är nyttigast att äta, hur man bäst rör på sig eller vilka produkter som är snällast mot huden. För att inte tala om vad som är mest miljövänligt! Informationen uppdateras hela tiden! Och verkar ständigt multipliceras!

Så det är nog faktiskt viktigare än någonsin att veta vem jag är och vad jag vill. Vad som är verkligt viktigt. För mig.

Tack vare samtalsterapin, vet jag vad som är allra, allra viktigast i mitt liv. Jag har min egen "viktigaste-lista". Så att allt annat som snurrar omkring mig kan vägas mot de få punkter som står på den listan.

För att leva sant mot mig själv och mot min djupaste övertygelse behöver jag prioritera det som finns på den. Och stå fast i den övertygelsen. 

Jag behöver prioritera medvetet. Hitta mitt sätt att navigera mig fram genom allt detta. Eftersom jag numera är oerhört medveten om att jag begränsad.

Jag väljer att inte dela exakt vad som finns på den där listan. 
Men om en av dem kan jag berätta något: De där stunderna då mina barn behöver sina föräldrar. Behöver mig. Och jag varit stark nog att verkligen vara den vuxna som har tålamod och ork. Som tar sig tid att lyssna, vänta ut och ta tuffa men givande samtal i rätt tid. De har blivit allt fler den sista tiden.

Det gör mig så oerhört glad. För under den tid jag var på väg utför. Då var det många gånger som jag inte orkade alls. 
Nu orkar jag inte heller alltid. Men oftare. 

Och det gör att jag förstår, både att jag mår bättre och att jag är på rätt väg! 
Jag försöker inte längre vara överallt och allt hela tiden! Men jag är där jag verkligen vill och behöver vara.



Så nu vet jag att det var värt att prioritera. Värt att förändras!



Kram!



5 kommentarer:

Unknown sa...

Ja, det är ju det där. Man måste själv hitta sina gränser, sitt "good enough" och ha styrkan att hålla fast vid det. Och att välja det som är "sitt" och ibland faktiskt skita i alla andra, alla nya trender och "måsten"...

Jag tror i alla fall att vara medveten om att det är så och aktivt jobba på det är halva resan.

OCH, att du reflekterar över det och vågar skriva om det är bara ännu ett bevis på din styrka tycker jag!

Kram på dig!

Husbilen Tuzzen sa...

Precis! Good enough är gott nog. Det är bara du som kan avgöra vad som är rätt för dig. Jag brukar oftast lita på min första magkänsla, det där lilla pirret i magen som säger om det är rätt eller fel. Det mesta går även att göra något åt i efterhand om det skulle visa sig att beslutet inte var det bästa.
Ta hand om dig!
Stor kram Helén

Jämtlandshanna sa...

Du är så klok! Skönt att höra att du vet vad du ska välja och välja bort och att du själv känner att du är på rätt väg! Det är inte så lätt som det låter.
Många kramar!

bara anna sa...

Det där var ett riktigt bra inlägg! Så viktigt att kunna prioritera det där som är viktigast för en själv. Att förstå vilket man mår bäst av...

Elisabeth sa...

ännu ett otroligt bra inlägg från Dig, som att läsa sina egna tankar..

så sant, göra sin egna lista, och följa den istället för att följa "alla" andras listor, och vad som är inne just nu..

tack åter igen för ett bra inlägg.

ha en fin dag ..