onsdag 8 oktober 2014

Hur man drar ihop en god juice, eller två!

Vi har väl glömt mitt tidigare försök att göra juice, va'!?
Själv har jag just hunnit glömma den bittra smaken av kombinationen jord och starka kryddor. Usch!

Så jag gjorde ett nytt försök. Efter eget huvud. Med fullt drickbart resultat. Till och med gott. (Tyckte vi vuxna.)

En clementin och en halv blodgrape pressades för hand. Och ett halvt blad grönkål, direkt från landet, mixades ner. Tipset här är att mixa ordentligt för att undvika små bladbitar.


Och slutligen en halv tsk vetegräs. Det var så mycket nyttigheter i det att jag tog ett kort på förpackningen för att slippa skriva ner allt! 


Ja, det var den seriösa, lite krångligare varianten. 


Den enkla, halvfusk-varianten, är att ta ett halvt glas färdig apelsinjuice av fin kvalitet och sedan pressa några msk granatäpplejuice rakt ner i glaset. 

Granatäpple är ju också utomordentligt nyttigt. Fullt av c-vitaminer att mota förkylningen med.


Men själv har jag tyckt att granatäpplen är ganska krångliga att hantera. Så här kommer tipset: 
Rulla granatäpplet på en bordsyta under tryck av ena handflatan. (Du kommer att höra hur det krasar.) Skär sedan ett kryss. Och så är det bara att pressa...

Lycka till!

Kram!



4 kommentarer:

Husbilen Tuzzen sa...

Egen juice låter ju gott. Vad duktig du är! Det har jag aldrig provat att göra. Å andra sidan finns det god att köpa också ;-)
Kram Helén

R sa...

Ha ha nytt försök!! Har själv köpt liknande pulver. Vi får jämföra sen! kram

Jämtlandshanna sa...

Vilket smart tips om granatäpplet, det som annars skvätter och har sig.
Kram

Unknown sa...

:)