lördag 18 oktober 2014

Lästipset för utbrända: Vad läser en utbränd, del 2.

En lördag när arbetet på taket löper på. Och idag har det roliga börjat: Nu läggs de nya takpannorna på. I en något ljusare färg. 
Tror det blir bra, det här!

Och så fortsättningen på temat läsning om utbrändhet. 



Som passar när man blivit lite bättre, eller innan man blivit alldeles utslagen. Eller om man har någon nära som drabbats och som man vill förstå lite bättre: 

1. Först klassikern "Bränn inte ut dig" av Bronsberg & Vestlund. 
En bok som jag hittade som ljudbok. Och nu funderar allvarligt på att köpa hem även som pappersvariant. För den är verkligen så bra att jag också vill stryka under och anteckna!

Du kanske minns mitt inlägg om att jag saknade någon slags lista. Något som berättade ungefär var jag är i sjukdomen. Och vad jag kan förvänta mig framöver. 

Och här finns den!!! En struktur över hur man blir sjuk och hur man blir bättre. Med de där små tipsen som är så mitt i prick att man både vill skratta och gråta! 

Som ett enkelt konstaterande för perioden då man verkligen bara vilar och vilar och tycker att inget händer. Utan till och med mår lite sämre. Konstaterandet att det ofta är just så. Eftersom man länge fått trycka undan känslor av trötthet och ångest för att bli utbränd. (Det är liksom inget man "lyckas" med i en handvändning.) Och att det då inte är särskilt konstigt att en massa jobbiga tankar och besvärliga känslor bubblar upp till ytan när man börjar vila. När man ger sig själv chansen att faktiskt känna igen... Vilket är så viktigt för att kunna förstå, förändra och undvika att bli sjuk igen.

En väldigt bra bok, alltså. Skriven med mängder av erfarenheter, exempel och forskning som grund. (Detta sagt även om jag personligen inte tar del av riktigt alla råd och synsätt.)

2. "Brinna, bli bränd och glöda igen" av Kerstin Hesslefors Persson för att den ger en bild inifrån. 
Den är en utbränds egen, drabbande, beskrivning av hur man blir och hur det är att vara utbränd. Liksom hela vägen tillbaka.

Och jag läste, grät och blev både klokare och lugnare på kuppen. För det är så skönt att få vila i att jag inte är ensam om att uppleva och känna allt detta. Och det hjälper mig att genom någon annans väg se hur jag själv hamnade här. Så att jag kan välja en annan väg nu.
Boken är skriven utifrån ett kristet perspektiv och innehåller också böner, rakt ur hjärtat, utan censur, utifrån de olika perioderna av utbrändheten.

3. Och slutligen Thomas Sjödins bok "Det händer när du vilar". 
Skriven utifrån samma perspektiv. Som både upprättar vilans betydelse och potential, men som också kan ses som en uppgörelse med vår tids stress och prestationsiver. 

Som att de flesta försäkrar att de visst inte sov, fast de just väckts av telefonsignalen. Som om det vore något moraliskt tvivelaktigt att sova!? Eller något ytterst pinsamt... När det egentligen är något vi alla behöver. Något fundamentalt allmänmänskligt. Något sim vår tid verkar göra sitt bästa för att förtränga...

Ja, det var tre böcker. Sista delen kommer strax, med några fler tips...

Trevlig helg!

Kram!

3 kommentarer:

Unknown sa...

<3!

Elisabeth sa...

Tack för boktipset, jag springer till biblioteket idag för att låna, och läsa och få känna att jag inte är ensam. Kanske få ett svar på frågan : När blir jag frisk , frisk nog för att återvända till jobbet ?

kram

Unknown sa...

Ja, hoppas det! Lycka till :)