torsdag 23 oktober 2014

Trädgårdsliv när hösten blivit kylig.


Kallt och ruggigt! 
Och blåsigt.

Och vi har sprungit runt i källaren nu på morgonen. Tagit fram vinterjackor för att termometern visar 2 grader. Till barn som storögt undrar om de inte kan ha sina vindjackor ett tag till.

Det är då jag verkligen längtar ut till trädgården.
Eller. Egentligen inte.

Men så finns det fortfarande lite att hämta. Och jag har bestämt mig för att ta vara på det där lilla. 
För att det är närodlat. Av oss. Och friskt grönt i en värld som börjar bli brun...


En sallad av den grönkål som fortfarande växer. Och av späda ärtblad. Från en planta som verkar ha tagit sig till platsen på egen hand!



En gnutta balsamico som balanserar det bittra.


Jag tar ner kryddväxter som jag sent om sider räddat in från frosten.


Lite timjan, persilja och basilika.


Som hackas och åker ner i glasburkar och får stå på brickan bredvid spisen.


Basilikans torkade blad var så vackra att jag inte förmådde hacka sönder dem. 
De får plockas upp ett i taget. Och smulas ner i grytor och pastarätter.


Ja, jag tar hand om det lilla. 
På ett sätt som jag varken brytt mig om eller värdesatt. För bara ett par år sedan.

Och det känns bra! Värdigt på något sätt.

Kanske skulle göra lite chips av den grönkål som finns kvar..?


Kram!