måndag 13 oktober 2014

Helt sjukt!

Jag har börjat tro att det inte bara är jag som är sjuk. Utan kanske också samhället omkring mig. 

Att den kultur jag lever i, med hets av alla möjliga slag, egentligen är ganska sjuk. Där utbrändheten blir ett resultat av min respons på en omvärld som drar och sliter i mig. I oss.

Där allting spinner på i allt snabbare takt. Och gör mig till någon slags hamster i ett sån't där hjul. Där en osynlig hand ständigt drar tag i hjulet och ökar tempot. Får den stackars hamstern att springa fortare och fortare. 

När jag nu ändå ser bilden framför mig så blir jag ganska säker på min sak: Att jag nog inte vill leva mitt liv som en hamster, längre. Jag vill nog hoppa ur hjulet och börja gå i min egen takt.

Och jag vet. Att om jag ska göra det. Då måste jag se den där osynliga handen. Förstå vad det är som är sjukt. 
Och kanske till och med skratta lite åt det!

Jag kanske skulle ta och bråka lite med sådana där saker? Det i vår kultur som hetsar och jagar på. Och ändå anses helt normalt. 
Det som borde kallas för vad det egentligen är: Sjukt!

Kram!

5 kommentarer:

Elisabeth sa...

Oj vilket bra och rätt inlägg. Det är så det är, samhället är SJUKT. Och i det samhället vill inte jag heller leva i.. Därav min sjukskrivning..

Läser dina rader och tänker, jag är inte ensam.

ha en underbar måndag !!

bara anna sa...

Ja ja ja, hoppa av det där hjulet, det är fullt möjligt...

Lilla Familjen Axenstedt sa...

Man måste hitta sitt liv, sitt tempo, sina energigivare och inte minst energibovar. Gör det, hoppa ur och känn glädjen och utmaningen i att få forma ditt och din familjs vardag! Hejar på dig!

Unknown sa...

Tack, snälla!

Unknown sa...

Ja, så lätt och så svårt. Men så bra när man gjort det :)