torsdag 16 oktober 2014

Lästipset för utbrända: Vad läser en utbränd?


Inget alls, är kanske det rätta svaret. Åtminstone under de värsta perioderna.


Som jag redan berättat gick det månader då jag inte läste några böcker eller tidningar och inte över huvudtaget tog del av nyheter. 
Nyheter stressade min redan överhettade hjärna och fick hjärtat att slå alldeles för fort. 

Och de längre texterna blev omöjliga att ta sig igenom eftersom koncentrationen lämnade redan efter ett par stycken. Jag hade ingen som helst aning om vad jag läst! Vilket gjorde mig, ja, stressad, oroad och ledsen.

Men bloggarnas två-tre textstycken med en massa bilder däremellan en perfekt tillflykt. Dit jag kunde fly en liten stund. In i någon annans liv. Få skratta, le eller oroas av något som inte gällde mitt liv. Så gött!!!

Efter ytterligare en tid ville jag gärna läsa bloggar om andra som drabbats av utbrändhet och som tagit sig igenom.
På det här temat kan jag rekommendera bloggar som PT-Fia, Vilrummet och Kammebornia

Och sedan, sedan hittade jag ljudböckerna. Visst. De kan kosta en slant att ladda ner. Men väl värt!

Jag har ömsom lyssnat, ömsom sovit mig igenom, flera! Att jag somnade gjorde absolut inget. För när jag efter ett par timmars lyssnande så småningom tittat ut från sovrummet, igen. Då har jag gjort det inlindad i en dimma av sömn och vila. Med den underbara känslan av att verkligen ha vilat! 

Och det här är faktiskt inte så lätt som det kanske låter. Som utbränd är man ju trött på ett mer fundamentalt sätt än vad som kan avhjälpas med några timmars extra sömn. Detta på samma gång som hjärnan liksom är överhettad och går på tomgång. Och sömnen inte vill infinna sig. 

Så jag har, på riktigt, fått lära mig hur jag vilar. Verkligen sökt efter sätt som får kroppen, och inte minst hjärnan, att lugna sig. Det som funkar för mig. För att få den där återhämtningen jag verkligen behöver.

Det är därför jag är så, nästan löjligt, glad över att ha upptäckt ljudböckernas värld.
Och just nu lyssnar, och sover, jag mig igenom Maria Wern-deckarna. Inlästa med Marie Rickardssons lättlyssnad röst. Och, ja. Böckerna ger mer än filmerna!

Och nu är det dags för mig att...
vila! Senare under veckan kommer del 2; tips på tre bra böcker på temat utbrändhet! 

Kram!

PS: Idag är sista dagen att lägga en kommentar för att delta i utlottningen av ett Våga-armband!







8 kommentarer:

Elisabeth sa...

du har satt ord på mina tankar hur jag skall till andra formulera hur jag mår, upplever mig själv.

TACK !!

Husbilen Tuzzen sa...

Det var lika för mig när jag var inne i väggen, även om jag inte kraschade lika hårt som du har gjort. Det är många år sen nu, men jag minns det som igår att jag inte orkade ta in något alls under denna perioden. Nu lyssnar jag mycket på böcker, mest i bilen på väg till och från jobbet. En del Maria Wern har det blivit och just nu lyssnar jag på Inferno av Dan Brown.
Tack för att jag blev omnämnd som en blogg som du gärna läser, det värmer. Vilrummet är ju mitt rum för vila, där jag kan skriva av mig om det jag jag vill just då. Ibland blir det ytligt och ibland lite djupare.
Jag hoppas du får en underbar torsdag.
Kram Helén

Gunilla sa...

Hej. Hoppas du upptäckt Storytel ljudböcker att lyssna via telefon/iPad/dator. Knappt 900 kr per halvår och då får du både ljud- och e-böcker att läsa hur många du vill obegränsat. Det är inte dyrt!

Unknown sa...

Ursch, nu sitter jag här med tårar rinnande ner för kinderna. Glad för att jag inte är ensam. Glad för att någon i min närhet verkligen förstår hur det känns när själen är trött. Men också lite ledsen för att jag inser att detta kommer bli tufft, tuffare än jag just nu orkar med. Men det kommer. Tack för att du finns Jenny och delar med dig av det här.. STOR kram!

Ekenäsliv sa...

Jag kan känna igen vissa saker som gör mig överstressad, men jag kan ändå sitta ner o läsa en bok.
När jag var hos läkaren i går fick jag fylla i ett formulär för han ville ta reda på min "psykiska status".
Så kanske kände jag det i tid... ?? Ska tillbaka på måndag igen och få lite bättre besked. Det där med magen brukar ju vara lite mer än att magen pajjar tyvärr.
Ha en fin kväll!
Kram Anna

Unknown sa...

Tack för att du berättar! Så roligt att höra att texterna betyder något!

Unknown sa...

Nej! Eller, jag har hört namnet, men inte kollat upp det. Tack för tipset!

Unknown sa...

Och en stor kram tillbaka till dig Lena. En dag i taget. Sedan en vecka i taget...